#zostanwdomu - badaj się odpowiedzialnie!
Zmienił się świat. My kobiety, matki – świadome zagrożenia zachorowaniem na chorobę COVID-19 – zamykamy się w domach, chroniąc rodzinę, najbliższych. Zdalna praca i szkoła, zakupy online to już codzienność. Jak jednak pogodzić domową kwarantannę z koniecznością okresowych badań, jak morfologia czy KTG, które będąc w ciąży, bez problemu wcześniej wykonywałyśmy w placówkach medycznych? Z pomocą przychodzą nowoczesne rozwiązania takie, jak telemedycyna. O możliwościach domowych badań krwi kobiet w ciąży opowie Hanna Stańda z platformy uPacjenta.pl
– Kobiety w ciąży to wasza największa grupa odbiorców domowych pobrań krwi. Dlaczego?
H.Stańda: – Rzeczywiście. Nasze działania kierujemy przede wszystkim do osób, które z różnych przyczyn nie mogą wyjść z domu. W tej grupie znajdują się także kobiety spodziewające się dziecka. W trzecim trymestrze ciąży, gdy kobiety posiadają znaczące ograniczenia w przemieszczaniu się, niekiedy wyjście do apteki, przychodni czy lekarza jest dla nich ogromną wyprawą. Nie zapominajmy też o paniach, które mają zalecenie, by cały okres oczekiwania na dziecko spędzić w domu. Ponadto teraz w okresie epidemii przyszłe mamy muszą na siebie szczególnie uważać, by nie narażać siebie oraz dziecka, więc pozostanie w domu w ich przypadku jest szczególnie ważne. W takich sytuacjach nasza usługa, polegająca na domowym pobraniu krwi, znacząco ułatwia dbanie o zdrowie mamy oraz maluszka. Nie mniej ważny jest fakt, że domowe pobranie krwi umożliwia przeprowadzenie zabiegu w pozycji leżącej w łóżku lub w ulubionym fotelu. Wszystko odbywa się w przyjaznym i znanym otoczeniu.
Dużą grupę pacjentów uPacjenta, stanowią kobiety w ciąży, szczególnie w ostatnim miesiącu ta grupa znacznie się powiększyła ze względu na okoliczności jakie mają miejsce i duże ryzyko. Jest nam bardzo miło ponieważ większość pacjentek do nas wraca ze swoimi maluszkami, które są już na świecie. Panie badają podczas jednej wizyty siebie i dziecko. Często słyszę od naszych pielęgniarek i położnych, że były ponownie na pobraniu, ale tym razem mamy nowego małego pacjenta, jest to wyraz największego zaufania naszych pacjentek.
– Zgodnie z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników zaleca się lekarzom ograniczanie do minimum kontaktu z ciężarnymi. Tu zaczyna się Wasza rola. Proponujecie domowe wizyty pielęgniarsko-położnicze dla kobiet w ciąży oraz tych, które właśnie urodziły dziecko. Czy tak?
H.Stańda: – Dokładnie. Kobieta w ciąży może zamówić do domu wizytę położniczą jeszcze przed porodem, by poradzić się w istotnych dla niej kwestiach, porozmawiać, uspokoić się. To bardzo istotne, zwłaszcza, gdy będzie to pierwszy poród. Z naszych wizyt położniczych korzystają także kobiety po narodzinach dziecka, by z wiarygodnego źródła otrzymać odpowiedzi na nurtujące je pytania czy zrealizować konsultację laktacyjną. Natomiast nasze pielęgniarki pomagają w usunięciu szwów, zmianie opatrunków, podaniu zastrzyku czy kroplówki. Panie, które spodziewają się dziecka, chętnie korzystają również z naszego domowego KTG.
– Czy jest zainteresowanie tego typu konsultacjami?
H.Stańda: – Zainteresowanie jest bardzo duże zwłaszcza teraz w dobie epidemii, gdy najbezpieczniej zrealizować badania bez wychodzenia z domu. Jednak zanim w Polsce pojawił się koronawirus, przyszłe mamy również chętnie korzystały z domowych pobrań, krwi i wizyt pielęgniarsko-położniczych, a także zamawiały do domu zestaw KTG.
– Na czym polega wygoda domowego pobrania krwi?
H.Stańda: – Działalność uPacjenta to przede wszystkim domowe pobrania krwi w dwudziestu polskich miastach oraz konsultacje online z lekarzami oraz diagnostami laboratoryjnymi poprzez dedykowaną platformę. Pacjenci, składając zamówienie, sami wybierają preferowany termin i miejsce oraz specjalistę, który wykona pobranie krwi do wskazanych przez nich badań. Jest to rozwiązanie niezwykle innowacyjne, które pomaga osobom z ograniczoną mobilnością regularnie dbać o własne zdrowie. Dlatego też z usług domowego pobrania niezwykle często korzystają kobiety w ciąży, rodzice maluszków czy osoby starsze. Nierzadko zdarza się też, że odbiorcy, wykupują badania dla swoich dzieci bądź seniorów – rodziców czy dziadków.
– Domowe badanie krwi to nie tylko jedna opcja dla kobiet w ciąży. Wspomniała Pani o możliwości domowego badania KTG płodu. Jak wygląda takie badanie? Same podłączamy to urządzenie?
H.Stańda: – Ze sprzętem KTG przyjeżdża położna, która przeprowadza z pacjentem badanie równocześnie prowadząc instruktaż. Kobieta w tym czasie powinna jedynie usiąść wygodnie i zrelaksować się. Po przeprowadzonym pomiarze istnieje oczywiście możliwość wypożyczenia sprzętu na tydzień, a nawet na kilka tygodni do samego rozwiązania. Jest to telemedyczne urządzenie KTG, więc pomiar przeprowadzony samodzielnie w domu, zgodnie z instruktażem położnej i jest na bieżąco zdalnie monitorowany przez ekspertów naszego partnera. Gdy pojawi się coś niepokojącego w wynikach pomiaru, natychmiast telefonicznie informują o tym pacjentkę.
– Czy wynik takiego badania jest dostępny w formie elektronicznej?
H.Stańda: – Wyniki wszystkich badań, które mamy w ofercie udostępniamy online, zarówno wyniki pomiarów KTG, jak i wyniki badań krwi. Jest do dla nas szczególnie istotne, aby umożliwić naszym pacjentom pełną opiekę w domu, od dokonania pomiaru lub pobrania krwi do wydania wyniku i jego skonsultowania ze specjalistą bez wychodzenia z domu. Nasi specjaliści na każdej wizycie domowej zostawiają pacjentom szczegółową instrukcję, jak mogą odebrać wyniki badań online.
– Rozumiem, że otrzymane wyniki możemy także konsultować z lekarzami poprzez dedykowaną platformę.
H.Stańda: – Oczywiście. Wszystkie wyniki nasi pacjenci mogą skonsultować z lekarzami lub diagnostami przez platformę. Wystarczy załączyć wyniki badań, opisać, czego chcielibyśmy się dowiedzieć, co nas zaniepokoiło, czy towarzyszą nam jakieś choroby przewlekłe i poczekać na kontakt ze strony specjalisty przez czat lub telefon, kontakt następuje do około 4 godzin od załączenia wyników w serwisie. To również bardzo wygodna opcja, dla osób, które nie chcą udawać się do przychodni, w których znajdują się także przeziębione osoby, by porozmawiać z lekarzem. Cały proces odbywa się bez wychodzenia z domu, co jest jego ogromnym atutem.
– Mam swojego lekarza prowadzącego ciążę. Czy będzie on mógł zapoznać się ze wskazaniami, poradami Waszych specjalistów? W jaki sposób?
H.Stańda: – Oczywiście, nasze pacjentki korzystają z takiego rozwiązania, głównie w przypadku pomiarów KTG. Wyniki można przedstawić swojemu lekarzowi, podobnie jak zapis czatu. Nasi specjaliści w sytuacjach niepokojących często kierują pacjentki do swoich lekarzy prowadzących, ponieważ to właśnie oni mogą podjąć decyzję o dalszych krokach lub leczeniu.
– Dlaczego pobranie materiału do badań w domu i wizyta domowa specjalisty są bezpieczne?
H.Stańda: – Dbamy o najwyższe zasady higieny, tak by zarówno pacjentka, jak i specjalista mogli czuć się bezpiecznie. Pielęgniarki i pielęgniarze używają środków dezynfekujących, jednorazowych rękawiczek, strzykawek, igieł oraz probówek, a przed pobraniem rozkładają specjalną matę. W czasie epidemii jeszcze mocniej zadbaliśmy o zasady higieny, wyposażając dodatkowo specjalistów w maseczki z filtrem i te jednorazowe, fartuchy oraz przyłbice ochronne. Bardzo dbamy o bezpieczeństwo i najwyższą jakość wykonywanych usług. Nasi specjaliści w okresie epidemii jeżdżą jedynie do zdrowych pacjentów. Sprawdzamy to za pomocą prewencyjnej infolinii oraz wywiadu, którego musi udzielić pacjent w czasie składania zamówienia.
– Czy długo muszę czekać na wizytę pielęgniarki? Jak mogę zdalnie zamówić wizytę do domu?
H.Stańda: – Pacjentka może złożyć zamówienie samodzielnie o wybranej przez siebie porze za pośrednictwem naszej platformy lub dzwoniąc na infolinię, która działa od poniedziałku do piątku od 8:00 do 16:00. Składając zamówienie online, pacjentka wpisuje swój adres zamieszkania i wybiera preferowane badania. W dalszej kolejności decyduje się na konkretnego specjalistę oraz termin wizyty. Trudno mi odpowiedzieć, czy czas oczekiwania jest długi, gdyż czasem można zamówić wizytę jeszcze na ten sam dzień, a czasem z kilkudniowym wyprzedzeniem. Zależy to od dostępności wybranego specjalisty oraz miejsca, w którym ma odbyć się pobranie. Nasza usługa staje się coraz bardziej popularna i coraz więcej osób chce z niej skorzystać, co oczywiście bardzo nas cieszy. Mimo to na bieżąco monitorujemy dostępność terminów w danym regionie i kiedy widzimy, że zapotrzebowanie na usługi pielęgniarskie czy położnicze jest większe, staramy się zapewnić w tym obszarze więcej specjalistów.
– Jakich specjalizacji lekarzy mogę zamówić do domu lub skonsultować z nimi wyniki badań?
H.Stańda: – Dla naszych pacjentów dostępni są lekarze interniści, alergolodzy, kardiolodzy, ginekolodzy i diagności laboratoryjni – oni konsultują pacjentów online. Natomiast w domach usługi świadczą pielęgniarki, pielęgniarze, ratownicy medyczni oraz położne. Jeszcze przed podjęciem decyzji o wyborze specjalisty, pacjent może przeczytać biografię i opinię na temat konkretnej osoby na naszej stronie internetowej. Co ważne, platforma uPacjenta działa również w formie intuicyjnej aplikacji na komputerze oraz telefonie.
– A jeśli mieszkam w małym miasteczku pod Warszawą? Przyjedziecie też do mnie, by pobrać mi krew do badania lub zrobić KTG?
H.Stańda: – Są bardzo duże szanse, że przyjedziemy. Działamy w dwudziestu polskich miastach i dojeżdżamy również do pacjentów na obrzeżach tych miast. Listę miejsc, w których działamy, można znaleźć na naszej stronie. Usługi dostępne we wskazanej lokalizacji oraz ich ceny można poznać po wpisaniu w aplikacji pełnego adresu wizyty.
– Jak kobieta w ciąży powinna przygotować się do wizyty specjalisty?
H.Stańda: – Pacjentka przed pobraniem powinna być bardzo dobrze nawodniona. Jeżeli badania, które zamówiła, nie wymagają bycia na czczo, może nawet zjeść lekkostrawny posiłek. W sytuacji gdy pacjentka nie ma pewności czy badania, które chce zamówić, muszą być wykonane na czczo lub o konkretnej porze dnia, może skorzystać z pomocy naszej infolinii lub zadać pytanie na czacie na stronie uPacjenta. Nasi specjaliści ds. obsługi pacjenta udzielają tego typu informacji.
Dodatkowo zalecamy, aby w okresie epidemii przed przyjazdem specjalisty przewietrzyć pokój, w którym przebywa pacjentka i w którym ma odbyć się pobranie. Droga do tego pomieszczenia powinna być drożna, a drzwi do przechodnich pomieszczeń otwarte.
– Ilu pacjentów do tej pory skorzystało z domowego pobrania krwi i wizyt waszych specjalistów?
H.Stańda: – W ofercie uPacjenta jest ponad tysiąc badań. Do tej pory zrealizowaliśmy kilkanaście tysięcy domowych pobrań krwi oraz przeprowadziliśmy kilkadziesiąt tysięcy badań. Zadowoleni pacjenci są dla nas największą nagrodą za wykonywaną pracę.
Dziękuję za rozmowę. Rozmawiała dr Izabella Szum
Hanna Stańda – Dyrektor Operacyjna w „uPacjenta” od 2018 roku. Jest odpowiedzialna za codzienną działalność firmy, w której największą wartością jest oparta na partnerstwie i zaufaniu współpraca z zespołem medycznym oraz profesjonalna obsługa pacjenta. Działalność serwisu uPacjenta to przede wszystkim domowe badania krwi, realizowane w dwudziestu polskich miastach oraz konsultacje online z lekarzami poprzez dedykowaną platformę. Od 2019 współpracuje z Diagnostyka Bank Komórek Macierzystych w Krakowie.